Plebs z Applu se bouří, zatím anonymně

Loajální a špatně placená armáda. Tak popsal zaměstnance více než čtyř stovek obchodů globálního výrobce elektroniky s nakousnutým jablíčkem ve znaku deník New York Times.

Podle Marka Gurmana ze serveru 9to5 se zdánlivě dokonale vycvičená applovská armáda začíná bouřit. Profil odborářů z Applu na Facebooku je aktuálně nefunkční, to ale neznamená, že by byl na jablečné vnitřní frontě klid.
Firemní kultura společnosti Apple má tendenci zasahovat do všech oblastí života svých zaměstnanců; sociální sítě nejsou výjimkou. Jakákoliv negativní zmínka o pracovních podmínkách v Applu je zakázaná a podle Gurmana patří “apple – radar” k jedněm z nejefektivnějších nástrojů svého druhu. Kdo si chce stěžovat a nepřijít o práci, musí se uchýlit do důkladné anonymity.

Nelze ale vyloučit, že aktivita Apple Anonymous na Twitteru a Google+ patří do arzenálu marketingových nástrojů firmy. Účet Genius Bar Tales by tomu nasvědčoval, ale u Applu člověk nikdy neví. Záleží na tom, nakolik chcete věřit historkám o tom, jak se jeden z prodavačů Apple Storu plíží na záchod, aby z tohoto útulného místa zásoboval svých jedenáct tisíc twitterových followerů skandálními historkami. Koneckonců: vzpomínáte si ještě, jak ze sebe Dan Lyons dokázal udělat Steva Jobse?

Nejpravděpodobnější se zdá, že Apple prochází obdobím deprese z úspěchu. Společnost, která za svůj raketový nástup do pozice globální značky do značné míry vděčí způsobu, kterým se dokázala vymezit vůči konkurenci – tedy Microsoft. V okamžiku, kdy obrazně řečeno Jobs přerostl Gatese, muselo dojít ke krizi identity. Apple, který jakoby bojoval proti zlým obrům, se sám stal zlým obrem a neví, co si se sebou počít. Alespoň to tak popisuje Jean-Louis Gassée, jeho někdejší vysoký manažer.

PR tým Applu má před sebou každopádně, řečeno korporátním newspeakem, skutečnou výzvu. Jak Apple zbavit nálepky firmy, která péči o vlastní zaměstnance provádí prostřednictvím soukromého gestapa. Vzhledem k rostoucímu počtu negativně laděné agendy to nebude lehké. Řeč ale je o společnosti, jejíž hodnota se prakticky rovná hodnotě její image. A to něco znamená.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s