Buick Streamliner: Kapka designu nalezená v poušti

Za nejkrásnější sportovní vůz mnozí dodnes považují pětašedesát let starý Buick Streamliner. Připomíná kapku. Není divu – konstruktéři se pokusili napodobit předválečné německé supersporty, aniž byli tušili, že vznikaly v aerodynamickém tunelu.

Timbs rear detail 025

Ten byl v té době ve Spojených státech určen pouze pro armádní účely. V Německu, jehož druhým mužem byl (kromě bezpočtu dalších funkcí) velitel Luftwaffe Hermann Göring, bylo možné využívat technologickou vymoženost i pro vývoj závodních aut. Ty hrály v promyšlené propagandě Třetí říše pod taktovkou šikovného a bezohledného ministra Josefa Goebbelse stěžejní úlohu. Chirurgicky přesný závodní tým formule 1 jak ho známe dnes, je plně výsledkem snahy Němců získat pro svou nacismem nakaženou domovinu vítězné vavříny.

Kopírování nezabíjí pokrok

Fenomenální úspěchy německých vozů jako Auto Union Typ C Stromlinie a Mercedes-Benz W25 Avus Stromlinie, jejichž sláva dosáhla až za oceán, podnítily inženýry i designéry, aby se pokusili sestrojit vůz, který by úspěchy například na slavném indiapoliském závodě vrátily pevně na americkou půdu.

Jedním z designérů byl Norman E. Timbs, který pracoval pro jednu z pionýrských amerických značek, Buick. Timbs sám navrhnul a sestrojil převážnou část ocelového šasi s hliníkovými částmi architektury vozu. Jeho studie se dostala na obálku Motors Illustrated, ale to bylo všechno. Aspoň prozatím. V prosinci 1941 napadla japonská letadla Tichomořské loďstvo v havajském Pearl Harboru a Spojené státy se naplno zapojily do válečného běsnění. Na krásu nezbýval čas.

První Streamliner sjel z výrobních linek až v roce 1947, zájemci si ho mohli koupit o rok později. Na technice bylo znát, že pochází z předválečných let. Senzační aerodynamický design Normana Timbse přesto umožňovalo dosáhnout téměř 250kilometrové rychlosti.

Čím se Streamliner odlišoval od všeho nového, co tehdy jezdilo po amerických dálnicích, byla naprostá absence charakteristických chromovaných součástí. Design zvítězil nad zákaznickými touhami po zdůrazněné okázalosti. Kupující si své přesvědčení, že chrom dělá parádu a paráda dělá auto: Streamliner zůstal prodejním propadákem, jakých je na světě málo.

Jedinečnost za 18 tisíc dolarů

Vůz s Buickovým osmiválcem Super8 za výrazně vpřed posunutou kabinou pro dva lidi stál Timbse a jeho spolupracovníka 18 tisíc tehdejších dolarů. Valnou většinu peněz spolykalo řešení hydraulického zvedání celé přední části automobilu, který kvůli aerodynamice vůbec neměl dveře.

Předběžné zájemce se pro Streamliner nepodařilo získat. Nakonec s ním v Californii jezdil zkušební řidič Jim Davis. Ten nevšední vůz dostal na titulní stránky motoristických časopisů nejen v Californii, ale i v poněkud snobském prostřední východního pobřeží. Nic z toho nepomohlo. Buick odmítnul najet na sériovou výrobu.

Davis se do Streamlineru zamiloval a od konstruktérů ho koupil. Ti se podle všeho nakonec rádi zbavili vozu, který se po letech dřiny změnil v neužitečného bílého slona.

Před deseti lety se podařilo Streamliner, o jehož dalším osudu nebyly zprávy, najít v celkem nedotčeném stavu v poušti u Los Angeles. Po osmi letech rekonstrukcí a oprav, které provedl Dave Crouse z Custom Auto, se stal hvězdou přehlídky elegance veteránů na ostrově Amelia. Šťastní kupci Gary a Diane Cerveny z Malibu za Streamliner, který nikdo nechtěl, zaplatili podle neoficiálních informací přes milion dolarů. Custom Auto podle zmínky na svém webu zvažuje postavení limitované série Streamlinerů, jejichž cena se této částce také bude blížit. Zájemci prý už jsou. Láká je právě to, kvůli čemu v době svého vzniku Streamliner propadnul: nesmlouvavá oddanost nadčasovosti čistého designu, který přetrvává všechny módní vlny.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s